Gedragsbeïnvloeding is de sleutel tot een ongevalsvrije werkomgeving.

Excuses om onveilig te werken

Actief bezig zijn met veiligheid is lastig

Maatregelen om veilig te werken worden vaak gezien als iets naars. Als de opdracht is om zo goed en snel mogelijk een klus te klaren, dan is alles wat die insteek belemmert, naar. Tijd nemen voor een LMRA, aantrekken van PBM terwijl het fijner werkt met wat meer bewegingsvrijheid, luisteren naar een collega die je aanspreekt op je gedrag – het leidt hinderlijk af. Dat komt omdat men meestal na een inspanning, een beloning verwacht. Als een organisatie van mensen vraagt om iets bewust te doen om veiliger te werken, dan is de beloning… niets. Dat wil zeggen: geen ongeluk. Dat voelt niet altijd goed.

Dus volgen excuses

Tegenwerpingen of excuses tegen wat er wordt gevraagd, vormen een balsem voor de pijn van het moeten inspannen zonder beloning. In het kader van: ‘veranderen kunnen we het niet, erover zeuren wel’. In de termen van een coach: ‘blijven hangen in de klacht’.
Salmay heeft er een paar op een rijtje gezet.
– we zijn wel een productiebedrijf he!
– ik ben langer die boxjes aan het aanvinken dan ik bezig ben met die klus
– aanspreken? Als ik mijn rug omdraai, doet die kerel toch wat hij zelf wil
– al die aandacht voor veiligheid is overdreven
– wat denk je dat het kost?
– ik heb helemaal geen tijd om veilig te werken
– zo’n helm belemmert je maar in je bewegingsvrijheid
– hand aan de leuning? Schijnveiligheid!
– laat ze nou eerst de nooddouche repareren voordat ze bij mij komen over die veiligheid
– mijn klanten zijn niet bereid om voor veiligheidsmaatregelen te betalen
– het gaat ze alleen maar om goede sier te maken naar de opdrachtgever
– het leven zelf is een risico, ongevallen zijn niet te voorkomen
– als ik me aan al die voorschriften moet houden, kom ik niet aan werken toe
– volledig veilig is een utopie, dus dan hoef ik me ook niet heel druk te maken

Het is een teken van betrokkenheid

De begrijpelijke eerste reactie is: laat ze stoppen met zeuren en beseffen dat het voor hun eigen bestwil is. Daarmee geeft de spreker aan, dat communicatie heeft gefaald. Bovendien doet hij geen recht aan deze excuses.
Het cliché wil dat het goed is om met elkaar in gesprek te gaan. Want er zit in elk excuus een teken van betrokkenheid, misschien zelfs een vraag om aandacht. Waardeer dat en geef die aandacht dan ook in ruime mate. Laat het de beloning zijn voor de inspanning. Dat is vaak al genoeg.

onderbeeld_630x370_vhcomm


Arbeidsveiligheid, veiligheidscommunicatie en gedragsbeïnvloeding - Salmay maakt het verschil

Over ons

Salmay maakt effectieve communicatiemiddelen voor industrieel Nederland

  • Oude Parklaan 111, 1901 ZZ Castricum
  • 0251 - 651 906
  • @salmaytweets

Informatie?

Uw naam (verplicht)

Uw e-mail (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht