In Rotterdam Europoort wordt op een productielocatie ver weg van de bewoonde wereld, chloor gemaakt voor vele toepassingen in de internationale maak- en voedingsmiddelenindustrie. Zoals het vaak gaat, kent de productie ook een aantal nevenproducten die eveneens hun weg vinden naar klanten. Chloor maken is een indrukwekkend, energie-intensief en hoogwaardig chemisch proces. Uiteraard staan proces- en arbeidsveiligheid op ‘plaats 1-2-3’ bij alles wat er in Rotterdam op deze productielocatie gebeurt. Salmay werd ongeveer 10 jaar geleden gevraagd om alle activiteiten, inspanningen en goede bedoelingen te richten. Onze communicatie-inspanningen moesten zicht- en voelbaar zijn voor elke aanwezige doelgroep op de site – van hoogwaardig researchlaboratorium tot chemische reiniging in donkere putten, de confined spaces. We ontwikkelden eerst een geschikte beeldtaal, zodat uitingen over arbeidsveiligheid meteen op zouden vallen tussen het geheel aan media op de site. Daarnaast werkten we samen aan de opzet van Life Saving Rules, die later door het moederbedrijf deels werden vervangen door andere. Belangrijk was, dat het Golden Principle, het werk stoppen bij twijfel over de veiligheid, overeind bleef. Belangrijk was ook, dat de inspanningen om iedereen veilig te laten werken, beloond zouden worden. Op verschillende niveaus: inzicht in de (eigen)prestaties via offline overzichten, schouderklopjes in de vorm van taart en aandacht en de introductie van de Gouden Helm voor de beste prestatie van het jaar tijdens de Safety Day. De ondersteuning bleef daar niet bij. Zowel projectmanagement als communicatie-advies van Salmay waren vaste waarden voor de stuurgroep veiligheid en communicatie, die werd geleid door de zeer goede QHSE manager en bezet door een uiterst deskundige communicatieprofessional en ondersteuning vanuit alle geledingen. Salmay produceerde bovendien ook alle praktische middelen: posters, billboards, (korte en langere) video’s (ook instructiefilms) en live activiteiten.

Salmay-inspanningen

  • creatief concept voor de campagne en opvolgende acties
  • opstellen integraal veiligheidscommunicatie-plan
  • ontwikkelen safety huisstijl/beeldtaal voor uitingen over arbeidsveiligheid
  • opzet middelenarchitectuur
  • instellen communicatie-infrastructuur
  • actieve bijdrage aan stuurgroep veiligheid en communicatie
  • bewaking voortgang van alle acties
  • ontwikkeling en productie van alle middelen
AkzoNobel PBM Voorlichting